NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
أَبُو
أُسَامَةَ
عَنْ عُبَيْدِ
اللَّهِ عَنْ
نَافِعٍ عَنْ
ابْنِ عُمَرَ أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يَخْرُجُ
مِنْ طَرِيقِ
الشَّجَرَةِ
وَيَدْخُلُ
مِنْ طَرِيقِ
الْمُعَرَّسِ
İbn Ömer'den rivayet
olunduğuna göre,
Nebi (S.A.V.)
(Medine'den çıkarken) ağacın bulunduğu yoldan çıkar, (girerken de) Muarras
yolundan girerdi.
İzah:
Müslim, hac
Aslında bu hadisin Mekke'ye
giriş ve çıkışı konu alan bu babla bir ilgisi yoktur. Çünkü bu hadis Mekke'ye
giriş çıkışla değil, Resul-i Ekrem'in Medine'ye hangi yollardan girip-çıktığı
ile ilgilidir. Aslında bu babın ismi "Mekke ve Medine'ye giriş-çıkış
babı" olması gerekirdi. Nitekim Müslim'de bu hadisle bir önceki hadisi
birleştirmiş ve bab başlıklarını koyan Nevevî tarafından "Mekke'ye yukarı
yoldan girip aşağı yoldan .çıkmanın ve bir yere değişik yollardan girip-
çıkmanın müstehab oluşu" başlığı altında rivayet etmiştir.
"Ağaç"tan
maksat, Medinelilerin mîkatı olan Zülhuleyfe Mescidinin yanındaki ağaçtır.
“el-Muarras" ise, Medine'ye altı mil (11.130 km.) uzaklıkta
Zülhuleyfe'nin kuzey doğusunda Medine'nin güneyinde bir yerdir. Resul-i Ekrem
(S.A.V.)'in Medine'den Mekke'ye gitmek istediği zaman ismini Zülhuleyfe'deki
ağaçtan alan ve oradan geçen yolu tâkib ederdi. Mekke'den Medine'ye dönerken
de Muarras'dan geçen yolu tâkib ederdi. Fakat Medine'den bir savaş maksadıyla
çıkmış olursa o zaman Muarras'da konaklardı. İşte bu sebeple buraya Muarras
ismi verilmiştir. Çünkü bilindiği gibi "ta'rîs" bir yere istirahat
maksadıyla inmek demektir.